Projekt střešních fotovoltaik pod taktovkou Aleše Staňka
16. 2. 2024
Škoda Auto ve spolupráci se ŠKO-ENERGO a ČEZ ESCO instalovala na svých výrobních a logistických budovách v Mladé Boleslavi tisíce fotovoltaických modulů. Už jsou spuštěny a vyrábějí energii pocházející z čisté sluneční energie. Klíčovou osobou v projektu střešních fotovoltaik je náš specialista na projekty elektro, měření a regulace Aleš Staněk z oblasti Plánování a projektový management. Právě on vedl kontrolní dny a jeho odpovědností bylo zajistit dobrý průběh projektu, součinnost všech zúčastněných stran i kvalitu odvedených prací.
VE ŠKO-ENERGO PRACUJETE 5 LET A TENTO PROJEKT JSTE DOSTAL NA STAROSTI ZÁHY PO SVÉM PŘÍCHODU. BYL TO TAK TROCHU KŘEST OHNĚM VZHLEDEM K NÁROČNOSTI CELÉ AKCE?
Dalo by se říct, že projekt trval skoro celou moji dosavadní kariéru ve ŠKO-ENERGO (směje se). Původně neměl trvat takovou dobu, ale jak to při tak velkých stavebních akcích bývá, časově se protahoval z různých důvodů, ať už to byla změna projektanta, nebo třeba zdržení dodávek od subdodavatelů. Je to nejnáročnější projekt, který jsem kdy řešil. Nyní v projektu zbývá už jen dotáhnout pár formalit.
NA DRUHOU STRANU, KDYŽ NĚCO NEJDE HLADCE, TAK TO ČLOVĚKA HODNĚ NAUČÍ…
To určitě. Dalo mi to spoustu zkušeností, prohloubil jsem si znalosti a ještě více se naučil v komunikaci a spolupráci s dodavateli a subdodavateli. Navázal jsem tak na praxi, kterou jsem získal v předchozích zaměstnáních, kde jsem měl na starosti nákup a prodej energií, revize i správu energetických zařízení. Od školy dělám energetika. Takže i téma střešních fotovoltaik je mi velmi blízké. Elektro je moje vzdělání, profese i koníček.
PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE TEDY I VY SÁM MÁTE DOMA NĚJAKÝ ALTERNATIVNÍ ZDROJ ENERGIE. TŘEBA PRÁVĚ FOTOVOLTAIKU, JE TO TAK?
Ano, mám asi rok a půl na střeše v provozu fotovoltaiku a můžu říct, že zatím v tom vidím samá pozitiva. Navrhnul jsem si ji sám tak, aby roční přetoky elektřiny do distribuční sítě byly co nejmenší a jsem v podstatě od jara do podzimu soběstačný. Více než polovinu roční spotřeby si vyrobím sám. Ale vyloženě nedoporučuji, aby si někdo stavěl takové zařízení sám, pokud nemá znalosti a vzdělání z oboru. Amatérské montáže jsou příčinou požárů domů. Ono to není jen o tom, umístit na střechu panely.
CO DALŠÍHO TO OBNÁŠÍ?
Základem je fotovoltaický panel, který přijímá sluneční záření a vyrábí elektřinu. Nicméně pak je tam řada dalších komponentů souvisejících se zapojením do distribuční sítě, nebo naopak odpojením z ní. Srdcem celého systému je střídač, který mění stejnosměrný proud na střídavý. Kromě něj jsou tam například i rozvaděče. Zkrátka není to tak jednoduché, že se dá jen panel na střechu. No a pak je to o tom, že vyhlížíte sluníčko (směje se).
JEDNA STŘECHA RODINNÉHO DOMU JE ALE PROCHÁZKA RŮŽOVOU ZAHRADOU OPROTI INSTALACI 5 400 FOTOVOLTAICKÝCH MODULŮ NA TŘECH STŘECHÁCH AUTOMOBILKY. JAK VELKÝ TÝM SE SCHÁZEL PŘI KONTROLNÍCH DNECH?
Celkem kolem 15 lidí. Byli to správci hal a pracovníci z výstavby Škody Auto, subdodavatelé a za naši firmu jsem to byl já a můj kolega David Hošek. Ten mi v průběhu projektu pomáhal, byl dobrým rádcem a inspirací ve vedení projektu, protože už má zkušenosti s předchozím projektem střešní fotovoltaiky v Kosmonosech a také s projektem bateriového úložiště.
JE PODLE VÁS DŮLEŽITÉ POKRAČOVAT V INSTALACI STŘEŠNÍCH FOTOVOLTAIK, VYHLEDÁVAT PRO NĚ VHODNÉ OBJEKTY A MÍT STÁLE NA PAMĚTI OPTIMALIZACI UHLÍKOVÉ STOPY?
Určitě ano. Aktuálně pracujeme na přípravách fotovoltaiky na Bradleci. V plánu jsou stanice ŠKO-ENERGO, konkrétně Z25 a Z17A a do budoucna také E14. I když je fotovoltaika na objektech naší společnosti menší než na střechách automobilky, je ještě složitější, protože investorem akce je přímo ŠKO-ENERGO a zároveň musíme řešit dotaci, což je také nelehký úkol. V rozvoji a využití fotovoltaických panelů na střechách v areálu automobilky se bude pokračovat. Životnost panelů je 25 až 30 let a podle mě je to správná cesta. Projekt fotovoltaických elektráren na 3 objektech Škody Auto je největší střešní, který jsem kdy viděl. Myslím si, že v tomhle ohledu může být automobilka inspirací pro ostatní. A těší mě, že se na tom ŠKO-ENERGO odborně podílí.